5930 Reklamtrycksaker och direktreklam

Från Bokföringenonline
Version från den 21 oktober 2015 kl. 22.37 av Admin (diskussion | bidrag) (Automatic page editing by robot)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Kontoklass[redigera]

Kontoklass Kontoslag
5 Övriga kostnader

Intäktskonto ökar alltid på debit och minskar på kredit(se nedan). Konton inom denna klass är att anse som Resultatkonton.

Kontonr Transaktion Debet (vänster) Kredit (höger)
5 Övriga kostnader (Balanskonto) ↑ Ökar ↓ Minskar

Kontogrupp[redigera]

Kontogrupp Kontoslag
59 Reklamtrycksaker och direktreklam

I kontogrupp 5930 Reklamtrycksaker och direktreklam hittar vi konton av typen övroga kostnader. Kontogruppen bestäms av den andra siffran i kontonumret.

5930 Reklamtrycksaker och direktreklam[redigera]

Konto 5930 Reklamtrycksaker och direktreklam är ett konto för övriga kostnader. Kontot 5930 Reklamtrycksaker och direktreklam hör till BAS-kontoplanen som är den standard svenska företag arbetar utifrån. Den första siffran i kontot utgör den så kallade kontoklassen. I detta fall klass 5.Ett konto är antingen ett balanskonto och hör till balansrapporten eller ett resultatkonto och hör till resultatrapporten. 5930 Reklamtrycksaker och direktreklam ökar på debet och minskar på kredit. Det är för att det är ett utgiftskonto och en utgift ökar alltid bokföringsmässigt via debet.5930 Reklamtrycksaker och direktreklam hör till resultaträkningen och är ett så kallat resultatkonto.

Bokföringsmässig effekt[redigera]

Kontonr Transaktion Debet (vänster) Kredit (höger)
5930 Reklamtrycksaker och direktreklam ↑ Ökar ↓ Minskar

Bokföringsmässig sammanställning[redigera]

Kontoklass Kontoslag Debet (vänster) Kredit (höger)
5 Övriga kostnader ↑ Ökar ↓ Minskar
Kontogrupp Kontoslag Debet (vänster) Kredit (höger)
59 Reklam och PR ↑ Ökar ↓ Minskar
Kontonr Transaktion Debet (vänster) Kredit (höger)
5930 Reklamtrycksaker och direktreklam ↑ Ökar ↓ Minskar